piątek, 22 lutego 2013

Jak uszyć firankę z woalu

Mój pierwszy kursik. Stworzony raczej z myślą o sobie i nadzieją, że naprowadzi także innych. Wiem, wiem.. Modne są teraz panele, rolety rzymskie, firany szyte na taśmie przelotkowej lub samych przelotkach itp.. U mnie samej okna są zazwyczaj odsłonięte.Dlatego do jednego pomieszczenia uszyłam proste firany, które w każdej chwili można rozsunąć.



Natomiast do drugiego uszyłam firanki założone na siebie. Obiecuję dodać zdjęcie, gdy będą widoczne w pełnej krasie, czyli po remoncie (zbliża się wielkimi krokami). Na chwilę taki brzydki zarys, nie ukazujący uroku i lekkości.woalu  Podobną formę będą miały firanki uszyte dla Sławka, mojego ukochanego, bo jedynego :) brata.



Muszę przyznać, że szyło mi się niezwykle przyjemnie. Bardzo wdzięczne zajęcie na zimowe popołudnia :D Idealnie, lekko, bez żadnych psikusów, bez prucia.

Do uszycia potrzebny nam będzie :

1. Woal
Wybór materiału to jedna z najważniejszych rzeczy. Od niego zależy etap końcowy. Kupiłam dwa rodzaje woalu gładkiego, u dwóch różnych sprzedawców ( allegro). Z pierwszego jestem szalenie zadowolona. Jest śnieżnobiały z fioletową poświatą. Drugi, sztywniejszy, jest po prostu biały. Na pierwszy rzut oka nie widać różnicy.W dotyku i przyłożeniu obu materiałów do siebie jest jednak znaczna. 
2. Lamówka.
Lamówka, lamówce także nie równa. Użyłam piętnasto milimetrowej zaprasowanej taśmy atłasowej. Pierwsza zakupiona w pasmanterii- cena 1,60 za metr. Mięciutka, błyszcząca, z fioletową poświatą. Druga kupiona na allegro. Szpula (130 metrów) - 20 zł., czyli za metr około 0,15 zł. Droższa lamówka wydaje się lepsza, natomiast tańsza też nie jest zła. Jej minusem są widoczne łączenia. 

3. Taśma marszcząca.
Do uszycia moich firanek użyłam pięciocentymetrowej taśmy transparentnej firmy Ariadna ( smok 1:2,5). Natomiast szyjąc firanę dla Sławka użyję już dziesięciocentymetrowej. Jest szersza ponieważ pomieszczenie w którym będzie docelowo wisieć jest wyższe.
Taśmy mają różne rozmiary marszczenia
1:1,5 - tkaniny siatkowe, ażurowe, z wzorami
1,2   -  tkaniny siatkowe, ażurowe, z wzorami            
1:2,5 - woale, organzy
1: 3   - woale, organzy   
4. Igły maszynowe - ja użyłam tych o wartości 70
5. Maszyna do szycia


ZACZYNAMY 

1. Mierzymy karnisz, planujemy, czyli wyliczanki 
Karnisz mierzyłam tam gdzie są żabki. U mojego brata  karnisz jest na całej ścianie. Natomiast okno umieszczone jest po prawej stronie. Punktem odniesienia stał się środek okna. W sumie nie mierzyłam go. Wysłał mi wymiary mejlem. Ciekawe co z tego wyniknie :)

Wartość tkaniny jaka zużyjemy liczymy mnożąc rzeczywistą długość karnisza i taśmy marszczącej.
Przykład 1:
Karnisz o długości 1,80 m woal zmarszczony będzie taśmą 1:2,5
Mnożymy :1,8 x2,5 = 4,5
Potrzeba nam 4,5 metra tkaniny, do której dodajemy 10 cm na wyrównanie brzegów.
Przykład 2:
Karnisz o długości 2,5 m woal zmarszczony będzie taśmą 1:2,5
Mnożymy : 2,5x2,5 = 6,25
Potrzeba nam 6,25 metra tkaniny  do której dodajemy 10 cm na wyrównanie brzegów

Mając już tkaninę i chcąc wiedzieć jaką będzie miała wartość po zmarszczeniu liczymy dzieląc.
Przykład: Mamy 3 metry woalu i będziemy go marszczyć na taśmie 1:2,5, czyli :
3 / 2,5 = 1,2m. Po zmarszczeniu tkanina zajmie na karniszu 1,2 metra.

UWAGA : Szyjąc firanę na zakładkę (drugie zdjęcie) materiał liczymy inaczej. Musimy pamiętać, że na środku okna znajdzie się założenie obu materiałów na siebie. Jak duże zależy od nas. Ważne, aby tkaniny zachodziły na siebie przynajmniej metr. Musimy więc doliczyć potrzebny materiał, aby firanka nie "skurczyła "nam się i zajęła dokładnie tyle ile chcemy.

Przykład : Mamy karnisz 200cm  Zdecydowaliśmy, że środkowa część po zmarszczeniu będzie miała szerokość 60 cm. Czyli zostaje nam 140 cm firanki ( po zmarszczeniu). Wynik ten dzielimy na dwa.

Wiemy już, że jeden kupon będzie po zmarszczeniu miał wymiar 130 x długość  firany.
Jeżeli 130 po zmarszczeniu to na taki kawałek potrzebować będziemy materiału o szerokości 325 cm.
(130 x 2,5 =325).

Teraz wystarczy zaznaczyć na kuponie łączenie i zszyć.


5. Pracę zaczynamy od wyrównania brzegu materiału. W tym celu nacinamy kawałek firanki i wyciągamy nitkę. Później tniemy po linii.
 Gdy mamy gotowy kupon, możemy przystąpić do obszycia lamówką.

7.Ja do wszycia lamówki użyłam stopki krawędziowej. Są profesjonalne stopki które ułatwiają i przyspieszają ten etap pracy. Ja jej nie mam, dlatego przed szyciem lamówkę złożyłam na pół i przyprasowałam żelazkiem.



Gdy mamy obszyte boki i dół możemy przystąpić do ułożenia materiału i wszycia taśmy. Szyjąc "romantyczne" firany,  należy pamiętać aby materiał założyć na siebie przynajmniej metr.  Ja pomogłam sobie szpilkami.

8. Wszycie taśmy marszczącej.
Prawą stronę taśmy przykładamy do prawej strony materiału. Sznureczki i miejsca na agrafki są schowane. Stębnujemy.

Następnie odwracamy taśmę na drugą stronę i podwijamy.



Ważne jest to aby lekko naciągać materiał podczas szycia oraz  prowadzić wszystkie ściegi w jedną stronę. Unikniemy marszczenia.  Drugi szew przeprowadzamy równolegle do pierwszego, pilnując materiału. Przy szerszych taśmach należy przeprowadzić trzy lub cztery przeszycia.

Proszę oto efekt taśmy, ze ściągniętym sznurkiem. Ja sznureczków nie obcinam. Sprytnie, ukrywam je za tkaniną. Do prania zawsze rozciągam firany i zasłony.



Mam nadzieję, że kursik komuś się przyda. Ja sama musiałam się chwilę zastanowić nad wyliczankami

35 komentarzy:

  1. Podobaja mi sie firnaki na drugim oknie, te zachodzace i zwiazane z boku. Zamierzam skorzystac z tutoriala zeby sobie takie uszyc. Pierwszys raz, mam nadzieje ze mi sie uda ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ok, bardzo się cieszę :D Trzymam kciuki i życzę powodzenia.

      Usuń
  2. Świetny tutorial! Niby prosta rzecz to szycie firanek, ale nie zawsze wiadomo, jak się do sprawy zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. 1.laczenia w lamowce bedzie widac na to nie ma sie wplywu
    2. nie kazda tkanie wyrownujemy w ten sposob jak pokazujesz, niektore nie zawsze ida po nitce prostej
    3. tasme nie zawsze trzeba wszywac tak jak pokazujesz na 3 razy,
    jak bys dodala 5 cm pod tasme to by ja bylo mniej widac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1.Łączenia nie są aż tak widoczne :) Mimo wszystko polecam zainwestować w dobrą lamówkę bez łączeń.
      2.Tak, to prawda niektóre tkaniny nie idą po nitce prostej np. tkaniny kreszowane. Ja szyłam na dwóch rodzajach woalu i nie miałam żadnego problemu z wyrównaniem.
      3.Jest wiele metod wszywania taśm. Niektórzy zabezpieczają brzeg przed strzępieniem, inni podwijają tkaninę, a dopiero na samym końcu wszywają taśmę (np. zasłonki).

      Usuń
    2. wszystkie tkaniny maja nitkę prostą, bez względu na jej wykończenie ( typ kraszowanie) taka tkanina w końcowej wazie obróbki jest gnieciona, kolezanka bardzo dobrze zrobiła równajac tkaninę po nitce prostej, jeśli tkanina nie jest wyrównana po nitce prostej to później jak opada na oknie...to moze nam się zle układać. Tkaniny maja nitke osnowy i watku, dzianiny : rzedy i kolumny, w kazdym wykroju nalezy zachowywać nitkę prostą to podstawa dobrego kroju.

      Usuń
    3. zapomniałam dodać... nie ma lamówek bez łączeń, no chyba, że lamujesz odcinek 2,5 m, lamówka jest uszyta ze skosu tkaniny o szerokości : 1,5 lu 3 m wyciana się paski i się je łaczy. jak lamujemy np: 10 mb to napotkamy na lamówce łączenie :(

      Usuń
  4. zapomnialas dodac ze material trzeba uprasowac przed zrobieniem wysokosci

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to prawda, materiał należy wyprasować. Ja prasuję wszystko przed szyciem, dlatego było to dla mnie oczywiste ;)

      Usuń
  5. ta firanka ladniej by wygladala jak by byl grzebyk z nadwyżki, wtedy nie bylo by widac żabek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Firanka wisi już dawno na agrafkach ;) Firanki z grzebykiem są śliczne. Na pewno kiedyś taką sobie sprawię:D

      Usuń
  6. Witam. Mogłabym prosić o opinię na temat Twojej maszyny do szycia? Będzie odpowiednia dla osoby początkującej? popmum@icloud.com

    OdpowiedzUsuń
  7. mam zamiar szyć firanki i Twoim sposobem wszyć taśmę. Bardzo przydatny post :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jesteś Wielka, dzięki za wskazówki:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki wielkie ;) Mam nadzieję, że firanki już dawno uszyte i piękne ;)

      Usuń
  9. przy wszywaniu lamówki zrobiłam tak jak pisałaś ale firanka się lekko marszczy nie jest tak ładna jak ta twoja. Dlaczego???????? Popsuje to cały efekt!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak popsuje. Niestety nie możesz tego tak zostawić ;(. Czy przeprasowałaś woal przed wszyciem lamówki? Może za bardzo naciągałaś ... Proponuję odciąć ten centymetr (albo spruć, ale to czasochłonne) , przeprasować dosyć ciepłym żelazkiem i kolejny raz wszyć. Łagodnie wsuwać materiał w lamówkę. Jeżeli masz wolny kawałek materiału np.z długości to może poćwicz najpierw na nim. Mam nadzieję, że tym razem się uda.

      Usuń
    2. ok, poćwiczę, ale koniecznie muszę sobie dokupić taka stopkę napewno ułatwi mi to zadanie:)

      Usuń
    3. Możesz także kupić specjalną stopkę do wszywania lamówek.Wtedy nie musisz bawić się z zaprasowywaniem taśmy, tylko przewlekasz ją przez stopkę i pilnujesz materiału podczas szycia. Jednym słowem bajka :)

      Usuń
    4. dziękuję bardzo za poradę, już sobie chciałam kupić stopkę ale mam starego Pfaffa i jest problem z rozmiarami:(

      Usuń
  10. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  11. Witaj, a czy stosowałaś może taśmę pionowego marszczenia w firanach? szukam informacji na jej temat, te taśmy nie mają sznurka i nie mam pojęcia jak one działają, ze marszczą firankę.... Może ktoś będzie umiał mi pomóc... pozdrawiam..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie używałam. Ja kupiłabym po metrze takich taśm i na kawałku woalu przetestowała jak to działa. Wiesz zawsze możesz poszukać na forach krawieckich np. http://szyjemy-po-godzinach.pl/ , lub http://ekrawiectwo.net/.

      Usuń
  12. Witaj, mam kilka pytań co do woalu. Tez marzy mi się taka firanka i z twojego kursiku mam zamiar szyć. jak wybrac odpowiedni woal na allegro? cen są naprawde rozbieżne, czym się kierowac? mój mail: niewyspanajola@gmail.com. Będe naprawde wdzięczna za odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  13. Witam.
    Bardzo ładne firany , też zamierzam uszyć takie z pomocą twojej strony. Jeśli to nie problem także proszę o pomoc w wybraniu woalu na allegro . mój mail: marze.na@wp.pl z góry dziękuję i pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja w szyciu jestem z ''zamilowania''samoukiem...czas zrobil swoje;nabralam wprawy,doswiadczenia,bylam zawsze odwazna i dobra w matmie,wiec z wyliczaniem potrzebnego materialu jak nieraz było go skapo radziłam sobie rewelacyjnie...ale wciąż wymagam od siebie staranności i dokladnosci w krojeniu i szyciu...a znam wiele osob co nie potrafi zmierzyć i policzyć ile na dane okno jej potrzeba materialu na zaslony czy firany a nie mowiac o wyliczeniu ilości lamówki czy gipiury...szyje dla domu dla najbliższych,dla dzieci,wnusiow,krewnych...jestem po zawale i 2 udarach ale nie poddaje się i lubie trudne zadnia i z wykonania ich mam wieksza satysfakcje i konczac moje wywody,takiej satysfakcji zycze wszystkim poczatkujacym,czasem zagubionym,wazne by nie zniechecac się...pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  15. A ja dzisiaj wyciągnęłam maszynę, którą kupiłam z 10 lat temu. Jestem samoukiem jeżeli chodzi o druty i szydełko a co do maszyny to niewiele umiem - jednak radzę sobie. Mam sporo przeróżnych kawałków materiałów w domu od organtyny, po woal i żakard do ciężkich tkanin zasłonowych. Chcę zacząć od żakardu: obszycie, podszycie, skrócenie, uszycie na odpowiedznią długość, wszycie tasmy z kryza albo i bez. Niestety brakuje mi nauczyciela i musze sobie jakoś sama poradzić. Czy są jakieś poradniki w formie drukowanej z ktorych można nauczyć się szyć? Ewentualnie gdzie szukać?

    OdpowiedzUsuń
  16. Lamówki zamawiaj zawsze tutaj są świetne www.firankihurt.pl. żadna inna lamówka nie równa się jakościowo tym tutaj. szczerze polecam

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam Panią,

    Chcę uszyć firankę zakładaną z woalu na karnisz 2,5m i skorzystałam z Pani wyliczeń ale coś mi rachunek nie wychodzi. Będe mieć 2 kupony po 4 metry i z Pani wyliczeń wyszło mi że przy taśmie 1:2,5 jeśli założe 1,5m to po zmarszczeniu środkowa część firanki bedzie mieć 60cm, a cala firanka przed zmarszczeniem 6,25??
    Proszę Panią o pomoc. Ile powinnam założyć na karnisz 2,5 przy 8m materiału czyli 2x4m.
    Szukam dobrego gatunkowo materiału na allegro, jakby Pani mogła mi coś polecić, to byłabym wdzięczna (stanowska.anna@gmail.com)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Dołączam do grona proszących o instrukcję jak wybrać dobry woal. Mój mail ib.dz@op.pl
    Dzięki za wskazówki,
    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń

link within

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...